Telefonische hulp bij het invullen van je belastingaangifte

De hulp bij het invullen van de belastingaangifte verloopt dit jaar opnieuw uitsluitend telefonisch en op afspraak. Door de COVID-19-pandemie blijven de belastingkantoren gesloten.

Je vindt je elektronische belastingaangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte op de website MyMinfin (Tax-on-web). De papieren exemplaren worden deze maand verstuurd. 

Telefonische hulp na afspraak

Kreeg je vorig jaar telefonische hulp bij het invullen van de belastingaangifte? Als je telefoonnummer gekend is, kreeg je normaal gezien al een telefoontje van een medewerker van de belastingdienst om een afspraak te maken. Werd je nog niet gebeld? Wanneer je aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte in de brievenbus valt, kan je zelf bellen als je telefonische hulp wenst. Het telefoonnummer van de belastingdienst vind je op de omslag van je papieren aangifte.

Op de datum van je afspraak zal een medewerker van de belastingdienst samen met jou je aangifte invullen. Die hulp is gratis en verloopt volledig telefonisch. Hou op voorhand je identiteitskaart en alle nuttige documenten bij de hand. Nadien ontvang je per post een bevestigingsdocument met de gegevens die zijn ingevuld. Je moet dit document ondertekenen en terugsturen of bevestigen via MyMinfin.

Let op voor fraude (phishing) wanneer je gebeld wordt!

Beëindig in elk geval het telefoongesprek meteen in volgende gevallen:

  • als de beller je naam niet kent
  • als je vorig jaar je belastingaangifte niet door een medewerker van de belastingdienst liet invullen
  • als je gevraagd wordt om te betalen voor de hulp
  • als er voorgesteld wordt om bij je thuis te komen of er wordt je gevraagd om ergens heen te gaan
  • als er naar informatie gevraagd wordt zoals je rekeningnummer, je creditcardnummer, een wachtwoord, de pincode van je identiteitskaart, je adres of e-mail
Gepubliceerd op maandag 10 mei 2021