Aanbieden elektronisch betaalsysteem aan klanten verplicht vanaf 1 juli

Alle ondernemingen moeten volgens de Belgische wetgeving vanaf 1 juli 2022 hun klanten (consumenten) een elektronisch betaalsysteem aanbieden.

Wat betekent die verplichting?

Ondernemingen moeten hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen. De verplichting geldt voor alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste. 

De ondernemingen zijn vrij in de keuze van elektronische betaaltechniek: vaste of draagbare betaalterminals, contactloze betalingen via smartphone of smartwatch, …

Ontdek op de website van Febelfin welke oplossingen er zijn voor jouw onderneming

Let wel:

  • de elektronische betaaloplossing mag niet in de plaats komen van cashbetalingen: contante betalen moeten ook nog steeds aanvaard worden
  • het is niet toegestaan om bijkomende kosten te factureren aan klanten die elektronisch betalen
  • betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, zelfs niet wanneer ze met een kaart worden verricht

Voor welke ondernemingen?

De verplichting geldt voor alle ondernemingen, ongeacht hun grootte:

“alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen” (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht)

Het gaat dus zowel om ondernemingen in de gebruikelijke zin van het woord (bedrijven, winkels, …), als ook om vrije beroepen en alle personen, overheden, verenigingen … die goederen of diensten aanbieden aan consumenten.

bv. winkels, cafés, restaurants, artsen, advocaten, gemeente, bibliotheek, cultureel centrum, kantine van een vereniging, …